Armtraining

Tenniselleboog oefeningen

Zolang onze armen pijnloos functioneren, denken we er nauwelijks over na. Er zijn echter heel dikwijls klachten. Beroep, vrije tijd en sport vereisen verschillende bewegingen en kunnen pijn veroorzaken in de pols en de elleboog. Regelmatig oefeningen doen om de armspieren te versterken, helpt u om uw armen gezond te houden en klachten tegen te gaan of te voorkomen. Overleg met uw arts of deze oefeningen geschikt zijn voor u zijn.


Oefening tegen peesschedeontstekingen

Oefening 1

Oefening tegen peesschedeontstekingen

Met de speciale rekoefeningen 1 en 2 kunt u er zelf voor zorgen dat u uw problemen met een peesschedeontsteking permanent de baas wordt.

  • Steun met gestrekte arm en gebogen hand op een tafel. 
  • Draai uw hand in de richting van de pink, tot alle vingers naar het lichaam wijzen. 
  • Maak de bal van de hand los van de tafel terwijl de vingers op het tafelblad blijven. 
  • Buig uw elleboog tot een lichte spanning wordt opgebouwd. Houd de spanning 15 seconden vast. 
  • Herhaal de oefening regelmatig.

Rekoefeningen van de buigspieren van de vinger

Oefening 2

Rekoefeningen van de buigspieren van de vinger

Deze oefeningen kunnen de zwelling van chronisch overbelaste pezen verminderen en dus ook een drukverlichting van de zenuw bewerkstellingen (bijkomend ondersteunt ook oefening 1 de genezing).

  • Steun met gestrekte arm en gebogen hand op een tafel. 
  • Draai uw vlakke hand in de richting van de pink, tot alle vingers naar het lichaam wijzen. 
  • Druk de handpalm stevig op het tafelblad en rek voorzichtig verder uit.
  • Er ontstaat een gevoel van spanning aan de binnenste onderarm. 
  • Verminder bij pijn in de pols onmiddellijk de druk. 
  • Houd de spanning 15 seconden vast. 
  • Herhaal de oefening regelmatig.

Rekoefeningen tegen een tennisarm

Oefening 3

Tenniselleboog oefeningen

Met deze speciale tenniselleboog oefeningen kunt u ervoor zorgen dat u problemen met een tennisarm permanent de baas wordt.

  • Strek uw arm en buig uw hand naar beneden.
  • Draai uw hand zo ver mogelijk in de richting van de pink. 
  • Bij deze oefening wijzen de vingernagels van het lichaam weg naar buiten. 
  • Druk met de andere hand onder lichte druk de gebogen hand in de richting van het lichaam. 
  • Er ontstaat een gevoel van spanning in de onderarmspieren. 
  • Rek voorzichtig verder uit en houd 15 seconden vast. 
  • Herhaal de oefening regelmatig.

Verstevigingsoefening voor de buigspieren van de vinger

Oefening 4

Verstevigingsoefening voor de buigspieren van de vinger

  • Leg de therapeutische kneedpasta (*) op de binnenzijde van de hand en druk met uw vingers in de pasta, tot de vingertoppen de binnenkanten van de hand raken en er een volledig gebalde vuist ontstaat. 
  • Maak de vingers los en rol de kneedpasta in uw handen om zijn oorspronkelijke vorm terug te krijgen. 
  • Herhaal deze oefening meermaals.

Verstevigingoefening voor de strekspieren van de hand

Oefening 5

Verstevigingoefening voor de strekspieren van de hand

  • Leg de onderarm op een tafel of op een stoelleuning, waarbij de hand met de handpalm over de tafelrand of stoelleuning naar beneden moet hangen. 
  • Pak de therapeutische kneedpasta (*) vast met de vingertoppen van dezelfde hand. Terwijl de andere hand de kneedpasta vasthoudt, probeert u de pols naar boven toe te strekken (naar het lichaam toe te trekken), waarbij uw arm op de tafel moet blijven liggen. 
  • Herhaal deze oefening tien keer.

 
Verstevigingsoefening voor de buigspieren van de hand

Oefening 6

Verstevigingsoefening voor de buigspieren van de hand

  • Leg de onderarm op een tafel of op een stoelleuning, waarbij de hand met de handpalm naar boven over de tafelrand of stoelleuning naar beneden moet hangen. ("Hand ophouden"). 
  • Pak de therapeutische kneedpasta (*) vast met de vingertoppen van deze hand. Probeer nu om de pols te buigen terwijl de andere hand de kneedpasta vasthoudt.
  • Herhaal deze oefening tien keer.

(*)        Zachte rubber pasta, die zich aan de lichaamstemperatuur aanpast en weerstand biedt bij de oefeningen