10 Tips voor fitte voeten!

Pijn in de hiel

Wie kent het gevoel niet? Pijn in de hiel – of het nou is na een lange dag werken of tijdens een oefening! Onze voeten zijn eigenlijk gemaakt voor het lopen op een natuurlijke ondergrond op blote voeten. Dag in dag uit stoppen we onze voeten in modieuze schoenen in plaats van schoenen die passen bij de behoeften van onze voeten. Slechts 15 minuten per dag kunnen ervoor zorgen dat uw voeten een stuk prettiger voelen.

Onder hebben we een aantal oefeningen voor u geselecteerd:


De “C Boog

Oefening 1

De “C Boog"

Pak zittend uw voet met 2 handen beet. Pak het gewricht van de grote teen in de ene, en het gewricht van de kleine teen in de andere hand beet, zoals hiernaast weergegeven. Rol vervolgens de tenen naar elkaar toe. Zo wordt er een symmetrisch C-vormige boog gevormd. Herhaal deze oefening 10-20 keer.

Tip: Geen hevige bewegingen maken! Dit is een eenvoudige oefening!

Benodigde tijd: ong. 3-5 minuten


Krant verscheuren

Oefening 2

Krant verscheuren

Ga op een stoel zitten en zet beide voeten op een krant. Grijp de krant met uw tenen vast en verscheur hem pagina voor pagina. Probeer de krant in kleine stukjes te scheuren. Oefen minimaal 1 minuut.

Tip: Dit is een lastige oefening!

Benodigde tijd: ong. 1 minuut


De “Voetspiraal”

Oefening 3

De “Voetspiraal”

Ga comfortabel op de grond zitten.

Voor rechts, pak met de rechterhand de voorvoet beet en met de linker je hiel. Probeer vervolgens de voeten als een natte doek “uit te wringen”. Draai hierbij de hiel naar binnen en de voorvoet naar buiten. Herhaal deze beweging 10-20 keer en wissel dan van voet.

Tip: Niet te hard trekken of forceren! Dit is een lastige oefening!

Benodigde tijd: ong. 5 minuten


Een handdoek optillen

Oefening 4

Een handdoek optillen

Ga op een stoel zitten en zet één voet op een handdoek. Grijp de handdoek met de tenen en probeer hem op te tillen. Oefen minimaal 30 seconden.

Tip: U kunt de oefening ook staand doen, dit maakt het wel een stuk lastiger!

Benodigde tijd: ong. 30 seconden


Een touw knopen

Oefening 5

Een touw knopen

Leg een stuk touw van ongeveer 1 meter op de grond en ga op een stoel ervoor zitten. Grijp beide uiteinden van het touw met de voeten beet. Probeer vervolgens een knoop te leggen. Herhaal deze oefening 5 keer.

Tip: Dit is een moeilijke oefening!

Benodigde tijd: ong. 2 minuten


Bal massage

Oefening 6

Bal massage

Rol een tennisbal vrij hard met de onderkant van de voeten heen en weer. Gebruik de volledig lengte van de voet. Herhaal de oefening zo vaak als je wilt.

Tip: U kunt deze oefening zowel zittend als staand doen. U kunt eventueel ook een massagebal gebruiken.

Benodigde tijd: ong. 3 minuten


Schrijven

Oefening 7

Schrijven

Leg een papiertje op de grond. Ga ervoor op een stoel zitten en leg één voet op het papier. Stop een pen tussen de grote teen en de teen ernaast. Schrijf vervolgens een woord naar keuze op het papier. Oefen minimaal 3-5 minuten.

Tip: Deze oefening is vrij lastig!

Benodigde tijd: ong. 3-5 minuten


“Puntje van de teen”

Oefening 8

“Puntje van de teen”

Ga met de voeten parallel aan elkaar staan. Ga vervolgens voorzichtig op de tenen staan en roteer de hielen 10 keer naar links en rechts, zonder met de hielen de grond te raken.

Tip: Doe deze oefening regelmatig en meerdere keren per dag. Bijvoorbeeld tijdens het tandenpoetsen. Deze oefening is vrij lastig!

Benodigde tijd: ong. 3-5 minuten


Bal rollen

Oefening 9

Bal rollen

Ga op een stoel zitten en til de benen de lucht in. Stop vervolgens een tennisbal tussen de voeten en houd hem stevig vast. Rol de tennisbal van de bal van de voet naar de hiel zonder hem te laten vallen. Als u klaar bent, schud u de benen even goed los. Herhaal deze oefening 5 keer.

Tip: Dit is een moeilijke oefening


Oefening 10

Papier opproppen en weer glad maken

Ga op een stoel zitten en leg een papiertje voor u op de grond. Zet de voeten op het papier. Probeer vervolgens het papiertje met beide voeten zoveel mogelijk op te proppen. Als u klaar bent, vouwt u het papiertje weer open maakt u hem weer glad. Herhaal deze oefening 2 keer.

Tip: Dit is een moeilijke oefening!

Benodigde tijd: ong. 1-2 minuten