Man erkennt die Sportschuhe eines Mannes und einer Frau. Sie joggen gerade an der Promenade am Meer entlang.

Wie kent het niet… pijnlijke voeten na een lange werkdag of het sporten! Onze voeten zijn eigenlijk gemaakt om ermee bloot op een natuurlijke ondergrond te lopen. In plaats daarvan persen we ze elke dag in schoenen die eerder beantwoorden aan modetrends dan aan de behoeften van onze voeten. 15 minuten per dag zijn al genoeg om uw voeten te trainen en hen te ontspannen na een dag vol inspanningen. U bewijst zichzelf en uw voeten een dienst. Ze zullen u er dankbaar voor zijn!

10 oefeningen om uw vermoeide voeten te ontspannen

Selbstmassage der Füße zum Fußtraining

Oefening 1

De 'C-boog'

Ga zitten en neem met beide handen uw voet vast. Neem de basisgewrichten van de grote en de kleine teen elk met een hand vast zoals op de afbeelding. Krul nu beide tenen naar elkaar toe op. Er ontstaat een gelijkmatige C-vormige boog. Herhaal deze oefening 10 tot 20 keer of vaker.

Tip: let er bij de oefening op dat u rustige bewegingen maakt! Dit is een beginnersoefening!

Duur: ca. 3-5 minuten

 

Zeitungspapier abreißen als Übung für gesunde Füße

Oefening 2

'Krant aan stukken scheuren'

Ga op een stoel zitten en plaats beide voeten op een krant. Grijp nu met uw tenen de krant vast en scheur die langzaam blad per blad. Probeer de krant in een hoop papiersnippers stuk te scheuren. Oefen minstens een minuut lang.

Tip:  dit is een halfgevorderde oefening!

Duur: ca. 1 minuut

Dehnung der Füße als Übung für gesunde Füße

Oefening 3

De 'voetspiraal'

Ga comfortabel op de grond zitten, zodanig dat uw rechtervoet en uw onderbeen een rechte hoek vormen. Neem nu met uw rechterhand uw voorvoet vast en met uw linkerhand de hiel van uw rechtervoet. 'Wring' nu uw rechtervoet zacht uit zoals een 'natte handdoek'. Daarbij wordt de hiel naar binnen en de voorvoet naar buiten gedraaid. Herhaal deze oefening 10 tot 20 keer of vaker.

Tip: let er bij de oefening op dat u rustige bewegingen maakt en maak de beweging niet als u eventueel weerstand voelt. dit is een halfgevorderde oefening!

Duur: ca. 5 minuten

Tuch mit Füßen anheben als Übung für gesunde Füße

Oefening 4

'Handdoek optillen'

Ga op een stoel zitten en plaats een voet op een handdoek. Grijp nu met uw tenen de handdoek vast en probeer hem omhoog te tillen. Oefen minstens 30 seconden lang.

Tip: u kunt de oefening ook staand uitvoeren. Dat verhoogt de moeilijkheidsgraad. dit is een halfgevorderde oefening!

Duur: ca. 30 seconden

Fußspiele mit Seilen als Übung für gesunde Füße

Oefening 5

'Touw knopen'

Leg een touw van ca. 1 m lang en van middelmatige dikte op de grond en ga ervoor zitten op een stoel. Grijp met beide voeten de uiteinden van het touw vast Probeer nu om het touw te knopen. Herhaal deze oefening 5 keer.

Tip: dit is een gevorderde oefening!

Duur: ca. 2 minuten

Fuß auf Ball rollern als Übung für gesunde Füße

Oefening 6

'Balmassage'

Rol een tennisbal met stevige druk over uw voetzool heen en weer. U kunt daarbij uw hele voetzool, van de zone van de voorvoet tot uw hiel, 'bewerken'. Oefen zolang als u wilt of zolang u dit aangenaam vindt.

Tip: u kunt deze oefening ook al zittend uitvoeren. Met een massagebal kunt u uw voeten nog meer stimuleren.

Duur: ca. 3 minuten

Mit den Füßen malen um die Fußmuskulatur zu stärken

Oefening 7

'Schrijven'

Leg een blad papier op de vloer. Ga ervoor zitten op een stoel en plaats een voet op het papier. Klem nu een stift tussen uw grote en tweede teen. Schrijf vervolgens een woord, 'Bauerfeind' bijvoorbeeld. Oefen minstens 3-5 minuten.

Tip: dit is een halfgevorderde oefening!

Duur: ca. 3-5 minuten

Auf Zehenspitzen laufen um die Fußmuskulatur zu stärken

Oefening 8

'Teenstand'

Plaats beide voeten parallel. Ga nu kort op uw tenen staan en draai met uw hiel 10 keer rechtsom en 10 keer linksom zonder dat uw hielen daarbij de grond raken.

Tip: voer deze oefeningen regelmatig en meerdere keren per dag uit. Tijdens het tandenpoetsen is het perfecte moment! dit is een halfgevorderde oefening!

Duur: ca. 3-5 minuten

Ball zwischen Füßen rollern als Kräftigungsübung der Fußmuskulatur

Oefening 9

'Bal rollen'

Ga op een stoel zitten en til uw voeten op. Plaats een middelgrote bal tussen uw voeten. Klem die krachtig vast met de bal van uw voeten. Rol de bal nu van de bal van de voet naar achteren tot aan de hiel zonder dat de bal valt. Schud daarna flink met uw benen. Herhaal deze oefening 5 keer.

Tip: dit is een gevorderde oefening!

Duur: ca. 3-5 minuten

Zeitung mit Füßen zerknüllen für gesunde und flexible Füße

Oefening 10

'Blad verfrommelen en weer gladstrijken'

Ga op een stoel zitten met een blad papier ervoor. Plaats uw voeten op het blad. Verfrommel nu het blad zo hard als u kunt met beide voeten. Gebruik vervolgens uw voeten om de plooien uit het blad te halen en het glad te strijken. Herhaal deze oefening 2 keer.

Tip: dit is een gevorderde oefening!

Duur: ca. 1-2 minuten

ZOEK VERKOOPPUNT

Vind een verkooppunt bij u in de buurt en laat u adviseren.